Adopter en bekk

Adopter en bekk

Fra sommeren 2020 har vi vært i gang med å rehabilitere bekker, vannveier og elver. Sammen med Havforsknings instituttet og fylkesmannen, har vi startet evaluering av områder og igangsatt tiltak. 


Så langt er mer enn 9 skoler og over 500 elver med oss ut i bekkene.


Vi starter undervisningen med en times forklaring, med video og info om bærekraft, miljø, natur og hva vi sammen kan få til.
Deretter drar vi ut i den bekken som skolen har valgt å "adoptere". Gjennom dagen foretar vi målinger av vann (pH/temperaturer etc), vi vurderer gyteforhold, rydder for bedre fremkommelighet, renser for søppel, og vurderer vegetasjon både under og over vann. 


En god bekk er en uryddig bekk. Man må aldri fjerne vegetasjonen langs bekkekanten. Den gir skjul, næring og bedre vannkvalitet gjennom den varme tida på året. Kaldt og skyggefullt = mer oksygen, skjermede områder vil si at fisken ikke er like utsatt for å bli spist av fugl. 

Etter evalueringer og påfølgende undervisning omkring hav som er viktig og hva vi kan gjøre, så lager vi sammen en søknad om iverksettelse av tiltak. Denne sendes til Fylkesmannen.


Etter tilbakemelding og om godkjenning, planlegger vi gjennomføring av tiltakene sammen med elever og lærere. 

Det kan være at vi legger ut gytegrus, at vi graver frem rør og åpner bekken igjen. Det kan være at vi tilbakefører bekker, lager bedre groper og områder som fisken kan overleve i når det er lite vann osv.


Deretter drar vi på fisketur. 

Så går vi i gang med å observere neste strekk i bekken, eller finner områder som trenger utbedringer. 

Dette gjør at vi treffer elever og lærere i klasserom og utendørs omkring 8-10 ganger i året.


Vi er ute for observasjon, tiltak og dokumentasjon minimum 4 ganger i året.


Gjennom prosessen mikser vi fag, vi jobber på tvers av ulike fagretninger, vi samarbeider, vi jobber med miljøvern, praktisk og teoretisk læring. 


Om du har lyst å bli med oss ut, ta kontakt 

Share by: